Om din hyresgäst inte betalar hyran finns det tydliga steg att följa.
Steg 1: Påminnelse
Kontakta hyresgästen och påminn om betalningen. Ibland handlar det om missförstånd. Ge en rimlig tidsfrist (5-7 dagar).
Steg 2: Skriftlig betalningsuppmaning
Skicka ett skriftligt krav på betalning. Ange belopp och förfallodatum. Informera om konsekvenser vid utebliven betalning.
Steg 3: Inkasso
Om hyresgästen fortfarande inte betalar, skicka ärendet till inkasso. Inkassoföretag tar över indrivningen.
Steg 4: Uppsägning
Om hyran är mer än en vecka försenad kan du säga upp hyresavtalet. Hyresgästen har rätt att återvinna hyresrätten genom att betala inom 3 veckor.
Förebyggande
Granska alltid hyresgästens ekonomi före avtal. Be om referenser. Använd verifierade hyresgäster på Bofrid.