Vanliga frågor

Vad händer om hyresgästen inte betalar?

Om din hyresgäst inte betalar hyran finns det tydliga steg att följa.

Steg 1: Påminnelse

Kontakta hyresgästen och påminn om betalningen. Ibland handlar det om missförstånd. Ge en rimlig tidsfrist (5-7 dagar).

Steg 2: Skriftlig betalningsuppmaning

Skicka ett skriftligt krav på betalning. Ange belopp och förfallodatum. Informera om konsekvenser vid utebliven betalning.

Steg 3: Inkasso

Om hyresgästen fortfarande inte betalar, skicka ärendet till inkasso. Inkassoföretag tar över indrivningen.

Steg 4: Uppsägning

Om hyran är mer än en vecka försenad kan du säga upp hyresavtalet. Hyresgästen har rätt att återvinna hyresrätten genom att betala inom 3 veckor.

Förebyggande

Granska alltid hyresgästens ekonomi före avtal. Be om referenser. Använd verifierade hyresgäster på Bofrid.